Waar de westerste hardlopers vaak nauwkeurig gegevens zoals hartfrequentie monitoren tijdens de training, lopen toplopers zoals Kenenisia Bekele en Joshua Cheptegei veelal op hun gevoel. Runner’s World magazine publiceerde het artikel “Luister naar je lichaam” over de RPE schaal. Deze schaal wordt ook veel door Gewoon Lekker Rennen gebruikt en is ook zeker niet onbekend in de wereld van de topsport. We interviewden Tobias van Helden er over. Van Helden werkt regelmatig met atleten uit de absolute wereldtop.

 

Kun je wat over jezelf vertellen?

Ik ben Tobias van Helden. Geboren en getogen in Nijmegen. Ik werk in Nijmegen als fysiotherapeut voor MMfysio en Global Sports Communication (GSC). Daarnaast ben ik zelf lange tijd actief geweest in de hardloopwereld. Als lid van het Nijmeegse Team Zevenheuvelen heb ik 7 jaar voor de sport geleefd. In deze periode heb ik veel kennis en ervaring opgedaan over wat topsport is. Deze kennis en ervaring komt nu goed van pas in mijn werk als fysiotherapeut.

van Helden samen met Peter Eemers

Van Helden samen met Peter Eemers

Na mijn stage bij MMfysio, onder begeleiding van topsport fysio Peter Eemers en Jouke van de Kerkhof, ben ik blijven hangen in de praktijk in Nijmegen. Daarnaast heeft Peter mij de kans gegeven om mij te ontwikkelen binnen de topsport door mij mee te nemen naar de Diamond League van Shanghai. Vanaf toen ben ik langzaam in het topsportwereldje gerold en ben ik steeds meer gaan werken voor GSC.

Dagelijks zie ik in de praktijk van MMfysio hardlopers van absolute beginners tot atleten in de wereldtop. Persoonlijk vind ik deze variatie erg leuk en waardevol. Ik vind het mooi om de kennis die ik opdoe in de topsport toe te kunnen passen op recreatieve sporters en andersom. Daarnaast heb ik via GSC de eer om veel van de wereld te mogen zien door op veel verschillende plekken op de wereld atleten te mogen begeleiden.

In mijn behandelingen ben ik vooral op zoek naar de oorzaak van de klacht. Dit klinkt logisch maar dit gebeurt lang niet altijd. Veel klachten hebben een achterliggende oorzaak. Een kort voorbeeld: veel hardlopers ervaren kuitklachten, gaan naar de masseur of fysio en laten het losmasseren. In sommige gevallen is dit de oplossing. Maar het gebeurt regelmatig dat deze klachten wekelijk terug blijven komen. Dit kan komen doordat de kuiten en voeten te zwak zijn, je mobiliteit van je enkel niet optimaal is, je loopstijl verbeterd kan worden en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Het is dus van belang niet alleen het gevolg aan te pakken, de stijve kuiten, maar ook de oorzaak.

 

Hoe is het om bij Global Sports Communication te werken met de grote namen in de hardloopwereld?

Het werken met de grote namen in de hardloopwereld is natuurlijk een grote eer. Vooral gezien mijn nog jonge carrière als fysiotherapeut. Het begeleiden van de crème de la crème onder de hardlopers is natuurlijk enorm motiverend maar ook spannend tegelijk. Voor deze atleten is hun fysieke toestand natuurlijk enorm belangrijk om te kunnen blijven presteren en als fysio kan je hier invloed op uitoefenen. Om dit zo goed mogelijk te doen moet je constant alert zijn. Gelukkig heb ik een hoop ervaren fysiotherapeuten om mij heen die ik regelmatig inschakel om mij te ondersteunen. Want samen zie je nou eenmaal meer dan alleen.

 

“Ik heb enorme waardering gekregen voor de mentaliteit en persoonlijkheid van twee hele grote mannen, Kenenisa Bekele en Joshua Cheptegei. Twee hele verschillende karakters, maar één ding hebben ze gemeen:focus”

 

van Helden in Uganda met o.a. wereldrecordhouder Cheptegei

Van Helden in Uganda met o.a. wereldrecordhouder Cheptegei

Wat ik zo mooi vind aan het werken met atleten is hun gedrevenheid. Voor sommige blessures moet je nou eenmaal dagelijks saaie oefeningen doen of uren op de fiets of in zwembad liggen. Dit is niet leuk, maar wel noodzakelijk. Hiervoor is een hoop discipline en motivatie nodig. Veel mensen zien alleen het resultaat, de medaille. Maar daar zit heel veel achter. Hardlopers zijn in het algemeen sporters die graag zelf invloed kunnen uitoefenen op hun klachten. Ik krijg regelmatig vragen over oefeningen of technieken die zij zelf kunnen toepassen, zonder hulp van anderen, om van hun klachten af te komen of om, nog beter, blessures te voorkomen.

 

 

Werken voor GSC geeft daarnaast de mogelijkheid om veel van de wereld te mogen zien. Zo heb ik ondertussen al een aantal weken doorgebracht in de bergen van Oeganda om hier de groep van onder andere Joshua Cheptegei (WK 10.000m, WR 5 en 10km) te begeleiden.

 

Welke atleet/atleten is/zijn voor jou een voorbeeld voor alle anderen? En waarom?

Ik denk dat elke atleet een voorbeeld kan zijn voor iemand anders. De weg naar de top is voor iedereen anders waardoor iedereen andere dingen heeft geleerd in de weg ernaartoe. Daarnaast ben ik ooit tot de conclusie gekomen dat wereldtoppers ook maar “gewone” mensen zijn, maar ook van “gewone” mensen kan je een hoop leren.

Maar als ik kijk naar wat ik tot nu toe heb gezien en meegemaakt heb ik enorme waardering gekregen voor de mentaliteit en persoonlijkheid van twee hele grote mannen, Kenenisa Bekele en Joshua Cheptegei. Twee hele verschillende karakters, maar één ding hebben ze gemeen: focus. Als deze heren een doel voor ogen hebben doen zij er alles aan om dit doel te bereiken en laten niet meer los tot dat dit bereikt is. Dit klinkt logisch en deze eigenschap hebben natuurlijk heel veel atleten. Maar de mate van passie voor de hardloopsport van deze heren heb ik nog niet vaak gezien.

 

Hoe gebruiken jullie de RPE schaal met de topatleten?

De RPE schaal (Rating of Perceived Exertion) ben ik op advies van Peter eerst zelf als atleet gaan gebruiken. De RPE schaal is een mooie tool om te gebruiken op alle niveaus van sport. Op het moment dat ik het ben gaan gebruiken had ik regelmatig blessures zonder dat ik hard trainde. Met behulp van de RPE kwam ik erachter dat de training die ik deed helemaal niet zo intensief waren maar ik ze wel hoog scoorde. Ik kwam er uiteindelijk achter dat dit kwam doordat ik simpelweg te weinig rust had tussen de training door. Met behulp van de RPE schaal heb ik per dag beter leren monitoren hoe intensief ik een training ervaarde.

De RPE schaal gebruik ik op het moment voornamelijk om een beter inzicht te krijgen in de intensiteit van een trainingsweek van atleten. Samen met de atleten maak ik een excelbestand waarin meerdere belangrijke aspecten voor die atleet in worden gescoord, denk hierbij aan hoeveelheid nachtrust, kilometers, hartslag, etc.

Dit geeft mij, maar ook de atleet een duidelijk overzicht over meerdere aspecten die een rol spelen bij preventie van blessures maar ook op het gebied van prestaties.

 

Je vertelde dat veel topatleten al veel op gevoel trainden. Waarom is dat volgens jou zo succesvol?

Dat klopt, veel atleten hebben wel een horloge om voor de tijd en afstand maar ze trainen voor een groot deel op gevoel. Ik denk dat dit zo succesvol is omdat je hiermee ervoor kan zorgen dat je minder snel blessures krijgt. Minder blessures zorgt voor meer trainingen, en dit zorgt voor betere prestaties.

Ik zie regelmatig mensen over straat lopen die elke 5 sec op hun horloge kijken tijdens de training. Ze checken hun tempo, hartslag of hun Whatsapp-berichtjes.  Allemaal hele interessante dingen na afloop van de training, alleen tijdens het trainen is dat naar mijn idee wat minder interessant.

 

“Elke dag is anders, elke training is anders en dit kan jij het beste voelen en niet jouw horloge!”

 

Tijdens je training hoort je aandacht te liggen op je loopstijl, ademhaling, ritme en je lichaam. Hoe voel je je vandaag, ben je goed hersteld van de vorige training? Je hebt een drukke dag gehad, misschien zit je ademhaling wel vanaf het begin hoog? En zo zijn er nog veel meer dingen die je kan nagaan terwijl je begint of bezig bent met je training. Allemaal waardevolle informatie die de intensiteit van je training zouden moeten bepalen. Elke dag is anders, elke training is anders en dit kan jij het beste voelen en niet jouw horloge!

De trainingsgroep aan het werk in Uganda

Laat er geen misverstand bestaan over het feit dat dit niet betekent dat je soms met schema’s moet werken waarin je bepaalde tijden etc. loopt. Om te presteren moet je nou eenmaal soms het randje op zoeken en kleine signalen van het lichaam negeren. Maar doe dit niet elke training, soms moet je ook gewoon je horloge thuis kunnen laten en puur op gevoel lopen. Gewoon lekker rennen!

 

MM Fysio vindbaar bij “Blessures”

Gewoon Lekker Rennen heeft in het overzicht van fysiotherapeuten ook de MM fysio praktijken opgenomen. De hardloopspecialisten daar zijn Jouke van de Kerkhof, Peter Eemers en Tobias van Helden. Kijk op de blessure pagina of je in de buurt woont van één van hun praktijken. Er is normaal gezien de mogelijkheid om langs te komen op het spreekuur. Deze vinden dan plaats op maandagavond om 20.00 of op donderdagavond om 18.30. Klik hier voor meer informatie. Voor langdurige blessures of terugkomende blessures kan je het beste een afspraak maken.