Iedereen zit op dit moment in een rare periode. Het is aanpassen op werkgebied, in je sociale leven, maar ook op sportgebied. Veel sporten, vooral teamsporten of zaalsporten, kunnen helemaal niet meer beoefend worden. Hardlopen en fietsen kan gelukkig nog wel steeds, maar zonder wedstrijden valt voor velen wel hun doel ineens weg. Hoe ga je om met deze teleurstelling en hoe pak je draad weer op? In dit artikel een aantal tips om positief te blijven en verstandig aan de slag te gaan.

 

Ga na wat je echte doel is.               

 

Het is belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben waarom je je wedstrijd wilde finishen. Vaak is het proces daar naartoe veel belangrijk dan het doel zelf. Probeer er voor jezelf achter te komen of je eigenlijke doel bijvoorbeeld is om beter in je vel te zitten of te bewijzen dat je een vooraf onmogelijke gedachte uitdaging kan voltooien. Het doel kan dus zowel fysiek zijn, zoals zo fit, snel en sterk mogelijk te worden, of juist mentaal, waarbij je wilskracht je belangrijkste kracht is. Voor sommigen is simpelweg trainen het liefste wat ze doen en is een halve of hele triatlon een mooi doel om veel voor te kunnen trainen. Zorg dat je jouw motivatie vindt en houd deze in gedachten nu het doel (tijdelijk) is weggevallen.

 

 

Blijf trainen, maar pas aan.

 

De belangrijkste boodschap is: blijf trainen. Alle trainingen hebben ervoor gezorgd dat jij fit en sterk bent en dat ‘weggooien’ door bij de pakken neer te gaan zitten is zowel mentaal als fysiek een flinke terugval. Blijf daarom vooral bewegen. Zorg echter wel dat je rekening houdt met de maatregelen door de intensiteit aan te passen. Train alleen en houd 1.5 meter afstand, maar pas ook de intensiteit en duur van de training aan. Vermijd te intensieve trainingen en te lange trainingen. Aangezien je nu  niet in topvorm hoeft te zijn is het onnodig om deze trainingen nu uit te voeren én doordat je je immuunsysteem flink belast is dit ook nog een groter risico in deze tijd. Kortom, blijf trainen, maar focus op matig intensieve inspanning en kort je trainingen wat in.

Daarnaast is het belangrijk om te blijven trainen nu veel sociale momenten wegvallen. Het positieve effect van trainen op je hersenen helpt om te compenseren voor de negatieve effecten van het wegvallen van contact met je collega’s op je werk, familiefeestjes en activiteiten met familie. Ook valt de structuur in je normale week deels weg en is de structuur in je trainingen een mooie houvast in deze periode.

Mocht je nu thuiswerken dan valt er ook een groot deel van de beweging weg, bijvoorbeeld doordat je niet meer van en naar je werk reist, maar ook omdat je niet meer naar het bureau van je collega kan lopen of regelmatig koffie gaat halen. Door training blijft je lichaam actief, fitter en sterker en je immuunsysteem sterk.

 

Het accent verschuiven.

 

Indien je traint voor een triatlon is hardlopen en fietsen nog steeds mogelijk. Door de sluiting van alle zwembaden kan er momenteel alleen niet gezwommen worden. Er zal dus geschoven moeten worden in je trainingen. Leg het accent op de sporten die je nog wel kan uitvoeren. Door de extra tijd die je hieraan kan besteden kun je bijvoorbeeld meer aandacht schenken aan techniektrainingen. Bij het fietsen kun je denken aan fietshouding en trapfrequentie. Bij lopen kun je denken aan loophouding, pasfrequentie en efficiënt bewegen om zoveel mogelijk energie goed te benutten in de seizoenen die nog komen. Dit kun je ook deels trainen door zwemtrainingen te vervangen door specifieke krachttraining, zowel voor het lopen, fietsen als zwemmen. Zoek eens op het internet naar zwemspecifieke oefeningen die je thuis kan doen of train juist je heupstabiliteit om je loopbeweging te verbeteren. Als je alleen hardloopt kan het nu ook verstandig zijn om een looptraining te vervangen door een loopspecifieke krachttraining, of juist om meer met looptechniek bezig te zijn tijdens een minder intensieve training. Ook is dit een mooi moment om eens wat nieuws te proberen, zoals lopen op een andere ondergrond, of een heuveltraining te doen.

 

Focus op de positieve kanten.

 

De laatste tip is om ook te genieten van de voordelen die deze periode met zich meebrengt. Er staat even geen druk op de ketel, er zijn geen wedstrijden, verjaardagen en andere (sociale) verplichtingen. Luister dus goed naar je lichaam en train op gevoel. Zorg dat je lichaam actief blijft, maar ook dat het kan herstellen van de zware trainingsweken, zodat je later fris en met een goede basis een nieuwe zware trainingsperiode aankan met nieuwe doelen. Uiteindelijk staan er weer nieuwe evenementen op de planning en dan kan je met deze tips al je trainingen weer omzetten in een mooi resultaat.

Kortom, blijf in beweging, mijd hoge intensiteit en geniet van het sporten, want uiteindelijk is plezier in bewegen het allermooiste wat er is.