Het zijn lastige tijden voor hardlopers. Veel lopers hebben zich voorbereid op mooie voorjaarsevenementen. Nu deze allemaal weg zijn gevallen, en het RIVM ook nog eens het advies geeft om alleen matig intensief te sporten, is het moeilijk om alle hardloopkriebels de baas te blijven. Daarom helpt Gewoon Lekker Rennen je een handje mee. Wie in Nederland en België kan er het best doseren?

 

Weerstand en hardlopen

Hardlopen kan je helpen om je weerstand te verbeteren. Voordat je weerstand hoger wordt zal je weerstand na de training echter eerst een stuk afnemen. Diverse adaptatieprocessen in je lichaam tijdens en na de training zorgen er voor dat je lichaam net wat beter wordt dan daarvoor. Hoe kun je er voor zorgen dat je niet te diep gaat tijdens training waardoor je weerstand juist tè laag is in deze periode?

 

Doseer

Matig intensief trainen is niet makkelijk. Je onder- of bovengrens opzoeken is niet zo moeilijk. Ergens daartussen trainen en op tijd stoppen vergt concentratie en lichaamsgevoel. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om veel op gevoel te gaan trainen met de RPE Schaal. Of door bijvoorbeeld in je trainingen juist net iets trager of wat korter te lopen dan je gewend bent. Je weerstand is dan minder laag na de training en sneller op het benodigde niveau. Mocht je begeleiding willen in verstandig trainen kijk dan eens bij “online pakketten“.

 

Vul aan voor het op is

Zorg er voor dat je voldoende hebt gegeten en gedronken voordat je gaat trainen. Dus even geen duurloopjes op nuchtere maag de komende periode maar een goed ontbijt om wat koolhydraten te stapelen. Wil je wat steviger trainen? Gebruik dan sportvoeding tijdens je training. Wie tijdens het sporten al begint met het aanvullen van vocht en koolhydraten zal sneller hersteld zijn en minder inboeten op zijn/haar weerstand. Zorg er voor dat je direct na je training vocht aanvult en daarna je koolhydraten en eiwitten.

 

#GLRchallenge 

Om jullie toch uit te dagen in deze periode daagt Gewoon Lekker Rennen je uit om de uitdaging aan te gaan met onze challenges. Een keer niet gefocust op sneller, harder of verder, maar juist op controle. Doe mee met onze challenge, deel jouw loopje op Social Media en ding mee naar onze mooie prijzen.

Challenge 7: EARLY BIRD

Nu het heerlijk weer is en de zon al vroeg schijnt hebben we als zevende challenge een early bird challenge. Bij vroeg opstaan hoort heerlijk koffie, dus verloten we onder alle deelnemers drie zakken BLAK coffee. Hoe vaker je vroeg loopt en hoe eerder je je loopje begint, hoe meer kans je maakt!

 

Voorwaarden:
  • Loop je voor 08:00, dan loot je 1x mee
  • Loop je voor 07:00, dan loot je 2x mee
  • Loop je voor 06:00, dan loot je 3x mee
  • Je mag zo vaak lopen als je wil. Loop je 2x voor 06:00 en 1x voor 08:00, dan loot je 7x mee.
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl.
  • Upload een screenshot van je training (met begintijd) op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten.
  • De challenge sluit zondag 19 april om 19:00.
Challenge 6: HEEN EN WEER

Voor de training zo goed mogelijk uit! Degene bij wie de afstand bij heen en weer het minste verschilt wint! Naast prijzen voor de top-3 verloten we namens Lopers Company Tilburg een zak ‘Perfect Pace’ koffieo onder iedereen die meedoet, meedoen is dus meedingen!

 

Voorwaarden:
  • Loop 15 minuten heen, pauzeer als je dat wil, en loop hetzelfde stuk terug in 14 minuten.
  • De kilometertijden op de 14 minuten mogen maximaal 10″ verschillen.
  • Bij een gelijke stand wint degene met de meest constante kilometertijden.
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl.
  • Upload een screenshot van je training (inclusief kilometertijden) op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten.
  • De challenge sluit zondag 12 april om 19:00, om 20:00 wordt de top-3 bekend gemaakt.
  • De nieuwe challenge wordt na het bekendmaken van de top-3 bekend gemaakt.
Challenge 5: STRAVA ART

Om ‘Strava art’ te maken gebruik je de kaart als canvas en ben je zelf de penseel. Je loopt (of fiets) een route en creërt zo je eigen tekst of afbeelding. Voor onze vijfde challenge geven we prijzen weg voor de meeste originele Strava Art. Voor de top-3 staat er een doos Maurten gels, een paar Winaar sokken of een tray Doubdle klaar.

 

Voorwaarden:
  • Creëer een originele tekst of afbeelding met je Strava activiteit
  • Andere apps zijn ook toegestaan
  • Nabewerking is niet toegestaan
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl
  • Upload een screenshot van je route op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten
  • De challenge sluit zondag 5 april om 19:00, om 20:00 wordt de top-3 bekend gemaakt
  • De nieuwe challenge wordt na het bekendmaken van de top-3 bekend gemaakt

 

Challenge 4: CLIMAXLOOP

Voor de training zo goed mogelijk uit! Degene die het meest constant 5 seconde per km versneld wint de challenge! Naast prijzen voor de top-3 verloten we namens Lopers Company Tilburg een paar BROOKS GHOST schoenen onder iedereen die meedoet, meedoen is dus meedingen!

 

Voorwaarden:
  • Loop 3 km op een constant tempo en rustig tempo (langer dan 3 km mag ook!).
  • Loop nu elke km 5 seconde sneller.
  • Doe dit je totdat je voelt dat je bijna gaat verzuren.
  • Loop rustig 5 tot 10 seconden uit.
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl.
  • Upload een screenshot van je training (inclusief kilometertijden) op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten.
  • De challenge sluit zondag 29 maart om 19:00, om 20:00 wordt de top-3 bekend gemaakt.
  • De nieuwe challenge wordt na het bekendmaken van de top-3 bekend gemaakt.
Challenge 3: OP DE MINUUT

Loop een 5 of 10 kilometer op de minuut nauwkeurig.

 

Voorwaarden:
  • Loop 5 of 10 kilometer in een exact aantal hele minuten.
  • Bijvoorbeeld een 5 km in 23’00” of 28’00” en een 10 km in 58’00” of 46’00”
  • De laatste drie kilometer mogen max. 10″ variëren.
  • Bij een gelijke stand wint degene die het meest vlak heeft gelopen over de hele afstand.
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl
  • Upload een screenshot van je training (inclusief kilometertijden) op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten.
  • De challenge sluit vrijdag 27 maart om 19:00, om 20:00 wordt de top-3 bekend gemaakt.
  • De nieuwe challenge wordt na het bekendmaken van de top-3 bekend gemaakt.
Challenge 2: WISSELDUURLOOP

Voor de training zo goed mogelijk uit! Degene die het dichtst bij -10″ en +5″ voor de opeenvolgende kilometers komt wint!

 

Voorwaarden:
  • Loop minimaal 6km waarbij je afwisselt tussen langzame en snelle kilometers.
  • Loop om en om 10sec/km langzamer dan je normale duurlooptempo en 5 sec/km sneller dan de normale duurlooptempo
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl
  • Upload een screenshot van je training (inclusief kilometertijden) op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten.
  • De challenge sluit woensdag 25 maart om 19:00, om 20:00 wordt de top-3 bekend gemaakt.
  • De nieuwe challenge wordt na het bekendmaken van de top-3 bekend gemaakt.
Challenge 1: RUNFLAT

Loop je duurloop zo vlak mogelijk! Degene met de minste variatie in kilometertijden wint de challenge!

 

Voorwaarden:
  • Loop minstens vijf aaneengesloten kilometers (in een langere activiteit pakken we de vijf aaneengesloten kilometers met de minste variatie)
  • Sluit je aan bij onze Gewoon Lekker Rennen Strava club op: strava.com/clubs/GLRnl
  • Upload een screenshot van je training (inclusief kilometertijden) op instagram of Facebook met #GLRchallenge en tag @gewoonlekkerrennen zodat we jouw resultaat kunnen posten.
  • De challenge sluit zondag 22 maart om 19:00, om 20:00 wordt de top-3 bekend gemaakt.
  • De nieuwe challenge wordt na het bekendmaken van de top-3 bekend gemaakt.

 

Wat kun je winnen?
De top-3 heeft de keuze uit een doos Maurten gels (12 stuks), een tray Doubdle (24 stuks) of een paar Winaar.nl sokken (keuze: roze, geel, blauw, rood, wit of zwart)!
De winnaar mag als eerst kiezen, daarna nummer 2, en nummer 3 krijgt wat overblijft.